woensdag 7 juli 2010

Weerkoffer

Voor het vak wero kregen we de opdracht een weerkoffer te maken.
Dit was allesbehalve een makkelijke opgave! Maar het is me toch gelukt.
Voor mijn weerkoffer heb ik terug naar Lars gegrepen.
Dit is het resultaat.





De weerkalender

De kleuters duiden de dag en het weer aan.De dagen zijn onderverdeeld in verschillende kleuren, iedere dag heeft een bepaalde kleur. Zo weten de kleuters waar ze de dagen moeten kleven. Er is ook plaats voorzien om Lars te kleven, ze moeten dan zeggen welke dag het is vandaag en Lars daar kleven. Voor de oudste kleuters is er ook nog een vliegtuigje voorzien met Lars erin, om aan te duiden welke dag het morgen is.

We maken dus een onderscheid tussen de jonge kleuters en oudere kleuters.
*De jonge kleuters (1ste kleuterklas) hebben minder pictogrammen; regen, zon, wolken (bewolkt) en wind.
*De oudere kleuters (2de kleuterklas) werken al met meer pictogrammen; regen, zon, wolken (bewolkt), veel wolken(zwaar bewolkt) en wind.
*De oudste kleuters (3de kleuterklas) krijgen er nog eens mist, sneeuw, ijzel en de regenboog bij.
Het is dan ook de bedoeling dat de kleuters vertellen wat ze buiten zien, ze stellen zich dan de vraag: "Welke dag is het vandaag? Regent het vandaag of schijnt de zon, is het mistig of is er wind?" Dan kleven de kleuters de juiste pictogram bij de juiste dag.



Lars de aankleedpop

Als de kleuters het weer aangeduid hebben, kunnen ze Lars aankleden. Zo zal hij zeker niet te koud of niet te warm hebben.
Met velcro worden de kleertjes op de juiste plaats gekleefd.

Ook hier wordt er een onderscheid gemaakt tussen jonge en oudere kleuters.
De jongste kleuters kunnen Lars aankleden met de legende erbij, de oudste kleuters moeten goed kijken naar de streepjes op de kledij. Zo zien ze welke kledij bij elkaar hoort.




De meettoestellen


1. De pluviometer


De kleuters kunnen aan de hand van de kleuren zien hoeveel het geregend heeft. Ze moeten naar het kleur van de pluviometer kijken, op de legende zien ze dan meteen als het hard regent of niet. Ze duiden dan ook aan hoeveel het regent.






2. De thermometer


De kleuters kunnen zien, aan de hand van de thermometer, hoe warm het is. De temperatuur staat telkens duidelijk aangeduid en staat in verbinding met de prenten. Ze zien dan ook meteen of ze hun dikke winterjas nog moeten aanhouden of als ze in hun t-shirt kunnen rondlopen.



3. De windmeter


Het woord zegt het zelf, we meten de wind. Als het windstil is zullen we de blaadjes niet zien bewegen. Maar als er veel wind is, gaan de plaatjes heen en weer. De windsterkte is aangeduid per kleur en kan ook terug aangeduid worden op een legende. Aan ieder plaatje hangt een zwaarder gewicht zodat ze niet allemaal bewegen.

6 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Zou het soms mogelijk zijn om jouw prenten van de dagen en de symbolen tot de 3de kleuterklas te willen doorsturen? Je zou me daar een enorm plezier mee doen. Als ik jou kan helpen?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste,
      het spijt me voor het wel heel erg late antwoord. Ik ben namelijk een tijd van blogspot weg geweest. Het beertje is in overleg getekend door een kennis van me, het is geïnspireerd op een knuffel die ik in Planckendael gekocht had. Ik heb deze helaas niet meer op de computer staan aangezien die kennis en ik niet meer praten met elkaar..

      Verwijderen
  2. hallo,

    Ik heb de oudste kleuters en ik zou graag het weer wat verder verdiepen en ik zag jouw mooi handig materiaal. Zou het mogelijk zijn om jouw prenten van de temperatuur (de kledingstukken) het beertje, en de materialen voor de pluviometer door ts sturen, je zou me er een groot plezier mee doen!

    Groetjes katrien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste,
      het spijt me voor het wel heel erg late antwoord. Ik ben namelijk een tijd van blogspot weg geweest. Het beertje is in overleg getekend door een kennis van me, het is geïnspireerd op een knuffel die ik in Planckendael gekocht had. Ik heb deze helaas niet meer op de computer staan aangezien die kennis en ik niet meer praten met elkaar..

      Verwijderen
  3. Beste,

    Wat een prachtige koffer! Wat een creatieve bij ben jij!
    Zou je eventueel jouw prenten van de temperatuur ( de kledingstukken), het beertje en de materialen voor de pluviometer ook kunnen doorsturen naar mij?
    En zou je mij kunnen zeggen waar je die mooie Lars gevonden hebt, want ik vind hem superschattig en ben nog op zoek naar een nieuwe weerbeer voor volgend schooljaar in mijn nieuwe klasje.

    Alvast bedankt,
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste,
      het spijt me voor het wel heel erg late antwoord. Ik ben namelijk een tijd van blogspot weg geweest. Het beertje is in overleg getekend door een kennis van me, het is geïnspireerd op een knuffel die ik in Planckendael gekocht had. Ik heb deze helaas niet meer op de computer staan aangezien die kennis en ik niet meer praten met elkaar..

      Verwijderen