zaterdag 28 augustus 2010

Handpoppen



Aangezien kleuters graag poppenkast zien, leren we hoe we de kinderen geboeid houden tijdens het poppenspel. Het is niet zo makkelijk als men denkt, er komt veel bij kijken. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de bewegingen aansluiten bij wat de handpop zegt. Als de handpop praat moet je ook zien dat hij aan het woord is, je moet dus echt nadenken bij wat je handpop doet. Zorg ook voor een leuk karakter voor je pop, bijvoorbeeld een aap die denkt dat hij een hond is, dat vinden kleuters altijd fijn. Er moet dus humor, spanning, en actie zijn in je poppenspel. Spanning in die zin dat de kinderen geboeid blijven en dat er geen stille momenten aanwezig zijn. Deze tips kregen we dan ook tijdens onze oefenmomenten, we kregen dan voorstelling van onze medestudenten en mochten die ook feedback geven.

Tijdens onze oefenmomenten kregen we verschillende opdrachten:

Opdracht 1.
Voorstelling handpop. Dit houdt in dat we de handpop een eigen karakter geven, we studeerden dan een tekstje in (zelf uitgevonden) en we, of beter gezegd onze handpoppen, brachten dit naar voor. In mijn geval was mijn pop een aap die een hond wou zijn. Hij blafte en liep zoals een echte hond.

Opdracht 2. Dialoog met de handpop.
Hierbij werd er verwacht dat we met de handpop communiceerden. Mijn handpop was een kikker die een prins wou worden, hij vroeg me hem een kus te geven.

Opdracht 3. Samenspel op plank.
Hierbij moesten we samenwerken met een medestudent, we werkten ook niet met handpoppen maar met fruit.


Zelfgemaakte handpoppen.
Dit zijn handpoppen gemaakt uit washandjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten